Bernard F

Eilers 1878-1951

Productkenmerken

Auteur: Bool, Flip, Uitgever: Focus Publishing, 287 pagina's, Gebonden met linnen kaft en omslag, Nederlands, ISBN: 9789072216984 (ISBN10: 9072216989), Gepubliceerd in 2003.

Productbeschrijving

Monografieën van Nederlandse fotografen

Dit exemplaar is inmiddels verkocht.
Mogelijk worden er andere exemplaren aangeboden.
Zoeken naar andere exemplaren
Bernard F
Bernard F

Selecteer de afbeelding voor een vergroting

Deel deze pagina via:

Rubrieken

"Bernard F - Eilers 1878-1951" is opgenomen in de volgende (sub-)rubrieken:

Bernard F. Eilers 1878-1951

Hoofdtitel Bernard F. Eilers 1878-1951
Ondertitel Eilers 1878-1951
Reeks Monografieen van Nederlandse fotografen
Uitgever Focus Publishing B.V., Focus Publishing
Auteur(s) van Veen, A., Bool, Flip
Druk 1e druk
Taal Nederlands
Pagina's 288
Productvorm Hardback
Geïllustreerd Ja
Publicatiedatum 12-2003
ISBN 9789072216984

Flaptekst Bernard F. Eilers 1878-1951

Bernard F. Eilers (1878-1951) heeft zich op vele terreinen van de fotografie gemanifesteerd. Hij beoefende niet alleen de traditionele genres als het stadsgezicht, portret en stilleven, maar ook de architectuurfotografie, kunstreproductie en reclamefotografie.

Als kunstfotograaf werd hij al in zijn tijd hoog gewaardeerd in binnen- en buitenland. Zijn grootste successen boekte hij met sfeervolle opnamen van Amsterdam in de stijl van Breitner en Witsen. Zijn vrije werk is schilderachtig en lijkt meer negentiende-eeuws dan eigentijds. De bijzondere kwaliteit ervan heeft Eilers bereikt door een vrijwel ongevenaarde beheersing van de middelen die de moderne fotografie bood. Zijn foto"s geven een nostalgisch beeld van Nederland zoals het toen eigenlijk al niet meer bestond. Deze beelden spreken nog altijd tot de verbeelding van een groot publiek.

Als vakfotograaf heeft Eilers voor vele opdrachtgevers gewerkt, voor bedrijven als Philips, Spijker en Verkade en voor architecten als Van der Mey, Kramer en De Klerk. Zijn bloeiperiode wat de architectuurfotografie betreft viel samen met die van de Amsterdamse School en de uitgave van het tijdschrift Wendingen. Toongevoel achtte Eilers voor de architectuurfotografie van het grootste belang om maat en schaal van een bouwwerk in de juiste verhouding weer te geven, naast wat hij beschreef als zijn zesde zintuig: "t gevoel in de ruimte".

De veelzijdigheid van Eilers blijkt ook uit zijn pionierswerk op het gebied van de kleurenfotografie. Hij muntte uit in de toepassing van nieuwe technieken, zoals de autochroom en de meerkleuren broomoliedruk. Eilers ontwikkelde zelfs een geheel eigen kleurenprocedé: foto chroma eilers.

In deze studie komen alle aspecten van het veelzijdige en omvangrijke oeuvre van Eilers aan bod. Hij wordt geportretteerd als bevlogen kunstenaar en getalenteerd vakman met een wetenschappelijke, onderzoekende natuur. Deze uitgave boekstaaft het belang van Eilers als een van de meest toonaangevende Nederlandse fotografen uit de eerste helft van de twintigste eeuw.