Rivier de Brantas

Productkenmerken

Auteur: Birney, Alfred, Uitgever: In de knipscheer, 106 pagina's, Gebonden met linnen kaft en omslag, Nederlands, ISBN: 9789062656691, Gepubliceerd in 2011.

Dit exemplaar is inmiddels verkocht.
Mogelijk worden er andere exemplaren aangeboden.
Zoeken naar andere exemplaren
Rivier de Brantas
Rivier de Brantas

Selecteer de afbeelding voor een vergroting

Deel deze pagina via:

Rubrieken

"Rivier de Brantas" is opgenomen in de volgende (sub-)rubrieken:

Rivier de Brantas

Hoofdtitel Rivier de Brantas
Uitgever Knipscheer, Uitgeverij In de, In de knipscheer
Auteur(s) Birney, Alfred
Druk 1e druk
Taal Nederlands
Pagina's 106
Productvorm Hardback
Geïllustreerd Nee
Publicatiedatum 03-2011
ISBN 9789062656691

Flaptekst Rivier de Brantas

Rivier de Brantas is het verhaal rond een gitarist, die bij het graf van zijn grootmoeder op Java een vloek wil bezweren die op zijn familie zou rusten. In het boek, vol tempowisselingen en vertellingen, passeert de Nederlandse koloniale geschiedenis spelenderwijs de revue. Iedereen die de reizende gitarist ontmoet lijkt van die ingrijpende geschiedenis doordrongen, in tegenstelling tot veel mensen in Nederland. Herinneringen lijken plaatsbepaald, en de gitarist, met zijn familiewortels op Java en in Nederland, moet lang met zijn vragen wachten voordat hij uiteindelijk een antwoord krijgt van toevallige passanten.

Ik heb een zwak voor preludes, voor dat wat begint, wat worstelt met de aanvang of eenvoudig zonder enige worsteling begint, de prelude als lente die iets groots aankondigt of waarop direct, zonder tussenliggende zomer, het verval van de herfst volgt, de prelude als instrumentaal voorspel zonder vastliggende vorm of als een improvisatie die voor het hoofdwerk wordt gespeeld, dan wel als opwarmer voor de muzikant of als mogelijkheid je virtuositeit te tonen, de prelude desnoods als aanloop waarmee je je instrument stemt, als inleiding van een suite of als een stuk dat aan een fuga voorafgaat en hiermee een contrast vormt, en anders gewoon als offi cieel muziekstuk, als zelfstandige compositie, in het extreemste geval als opperste vorm van verveling - het maakt me allemaal niet uit: de prelude is mijn favoriete muziekvorm. De prelude laat iets open. Altijd. Maar daar, in dat hotel, met die onafl atende karavaan van herriemakers langs mijn balkon, in het smorende Jakarta onder een deken van smog waar geen satellietcamera doorheen kon gluren, hoorde die gitaarmuziek niet thuis.