Tussen afkomst en toekomst

Productkenmerken

Auteur: Terwel, Jan ea., Uitgever: Garant, 157 pagina's, Paperback, Nederlands, ISBN: 9789044127324, Gepubliceerd in 2011.

Productbeschrijving

Case studies naar de schoolloopbanen van leerlingen van 10-21 jaar.

Dit exemplaar is inmiddels verkocht.
Mogelijk worden er andere exemplaren aangeboden.
Zoeken naar andere exemplaren
Tussen afkomst en toekomst
Tussen afkomst en toekomst

Selecteer de afbeelding voor een vergroting

Deel deze pagina via:

Rubrieken

"Tussen afkomst en toekomst" is opgenomen in de volgende (sub-)rubrieken:

Tussen afkomst en toekomst

Hoofdtitel Tussen afkomst en toekomst
Ondertitel casestudies naar de schoolloopbanen van leerlingen van 10-21 jaar
Uitgever Garant - Uitgevers n.v., Garant
Auteur(s) Terwel, Jan / Rodrigues, Rosa / van de Koot-Dees, Danielle, Terwel, Jan ea.
Druk 1e druk
Taal Nederlands
Pagina's 157
Productvorm Paperback / softback
Geïllustreerd Nee
Publicatiedatum 06-2011
ISBN 9789044127324

Flaptekst Tussen afkomst en toekomst

Over het boek:

Waarom zijn sommige leerlingen succesvol terwijl anderen struikelen in de hordeloop van het onderwijs? Wat is het geheim van een succesvolle schoolloopbaan? Is dat alleen talent of is dat een mythe van mensen die 'het gemaakt' hebben?

We volgen leerlingen van 10 tot 21 jaar in hun schoolcarrière. Zij vertellen zelf hoe hun schoolloopbaan is verlopen en wat hun dromen voor de toekomst zijn. Daarbij komen ook hun ouders en leraren aan het woord. Het resultaat is een reeks levensechte 'portretten' van leerlingen.

De persoonlijke verhalen van de direct betrokkenen worden vergeleken met scores van deze leerlingen op een reeks objectieve toetsen. Hoe presteerden zij op de leeftijd van tien en twaalf jaar? En hoe is het daarna verder gegaan? Hebben de leerlingen hun ambities gerealiseerd en zijn de voorspellingen van hun leraren uitgekomen? Wat was de rol van hun ouders? Waren vrienden en medeleerlingen een stimulans of een bedreiging voor hun succes op school? Was de uitslag van de Citotoets een valide maat voor de latere loopbaan of was het een self-fulfilling prophecy?

Dit boek geeft concrete antwoorden op deze vragen aan de hand van vijf zorgvuldig gekozen casussen. Deze beschrijvingen worden geplaatst tegen de achtergrond van het Nederlandse schoolstelsel. Bij de analyse wordt een onderwijspedagogisch perspectief als uitgangspunt gekozen.

Dit boek is geschreven voor allen die leerlingen begeleiden bij hun schoolkeuze en schoolloopbaan: leraren, leerlingbegeleiders, lerarenopleiders en ouders. Wellicht kunnen ook leerlingen en studenten hun voordeel doen met de ervaringen van hun leeftijdsgenoten in de sorteermachine die onderwijs heet.

Dit boek beschrijft een studie van een soort die zeldzaam is, maar waarvan men zou wensen dat er meer waren.

Nathan Deen, Emeritus hoogleraar Theorie en Praktijk van Leerlingbegeleiding, Universiteit Utrecht

Over de auteur(s):

Prof. dr. Jan Terwel is emeritus hoogleraar Onderwijspedagogiek aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Drs. Rosa Rodrigues is docent onderwijskunde/pedagogiek en promovenda aan de pabo van de Hogeschool Rotterdam. Drs. Danielle van de Koot-Dees is promovenda aan de Protestantse Theologische Universiteit (PThU). Zij verricht onderzoek naar de rol van religie in de thuissituatie.